Logo
0 800 30 17 33
Іконка PC
Читати: 10 хв

«Ой, який хороший пацан, давайте його в музичну школу!» — Вадим Яценко, диригент хору «Гомін», про слух, талант та як батькам підтримати інтерес дитини до інструменту

«Ой, який хороший пацан, давайте його в музичну школу!» — Вадим Яценко, диригент хору «Гомін», про слух, талант та як батькам підтримати інтерес дитини до інструменту
Читати: 10 хв | Створено: 9 липня 2025 | Оновлено: 15 липня 2025 | 1756 1756
«Ой, який хороший пацан, давайте його в музичну школу!» — Вадим Яценко, диригент хору «Гомін», про слух, талант та як батькам підтримати інтерес дитини до інструменту
Авторка та редакторка інформаційних статей про здоров’я, красу, догляд за дітьми, здорове харчування.
Квитки на концерти хору «Гомін» у містах України розкуповують миттєво — у залах повний SOLD OUT на найближчі кілька місяців. Незважаючи на щільний графік виступів, Вадим Яценко знайшов час поспілкуватися з редакцією «Блогу ОН Клінік» про талант, спів і те, як зробити так, щоб дитина сідала за інструмент із цікавості, а не з примусу.

В цьому дайджесті читайте велике інтерв’ю Вадима Яценка :

1. Навчити співати можна кожну людину — варіанти є для всіх
2. Кожен професійний музикант любить переконувати, що його інструмент найскладніший
3. Страх сцени та публіки минає з досвідом
4. В Україні музична освіта доступна дітям змалечку — цим треба користати
1

Навчити співати можна кожну людину — варіанти є для всіх

«Ой, який хороший пацан, давайте його в музичну школу!» — Вадим Яценко, диригент хору «Гомін», про слух, талант та як батькам підтримати інтерес дитини до інструменту

Вадиме, чи кожну людину можна навчити співати? 

Я думаю, що навчити можна, але не факт, що буде гарно виходити. Бо спів залежить не тільки від гарного чи негарного голосу: також треба відштовхуватись від наявності в людини музичного слуху. Розкажу вам історію про свого двоюрідного брата. Коли ми в дитинстві співали, то всі казали: «Вадим співає, має слух, а в тебе голос красивіший, але слуху зовсім немає». 

Але, знову ж таки, все можна натренувати. От, наприклад, я зараз сяду біля фортепіано, і зіграю певну ноту раз, потім вп'яте, вдесяте, вдвадцяте. Людина її почула? Можна пробувати щось робити. 

Тобто музичний слух — це здатність відтворити якусь певну ноту, правильно?

Музичний слух — це здатність почути і відтворити ноту на конкретній звуковисоті. Наприклад, якщо ми візьмемо ряд певних нот, то кожна з них матиме свою висоту звуку і її треба вміти відтворити.

Абсолютний слух — це здатність розпізнавати й відтворювати будь-який музичний тон, чуючи його вперше та без жодних зовнішніх орієнтирів або порівняння з іншою нотою. Людина з абсолютним слухом може відтворити ноту «з голови», без допомоги звукового еталону.

А як дізнатися, чи є в дитини музичний слух, якщо я сама не маю музичної освіти? Я можу без спеціальних знань перевірити, чи є в дитини здібності до музики?

Насправді перевірити наявність музичного слуху абсолютно просто. Якщо ви чуєте, що дитина співає мелодію, і впізнаєте в ній знайому пісню, то у неї є музичний слух. Повернімося до історії мого двоюрідного брата: він не міг відтворити мелодію, хоча голос мав дуже красивий. 

Професійно музичний слух перевіряють, коли дитина вперше приходить в музичну школу. Вчитель грає якусь простеньку мелодію з трьох нот і просить повторити на слух. Або плескає в долоні і дитина має спробувати відтворити ритм. 

Все залежить від того, чи ви хочете, щоб ваша дитина займалася. Або навіть правильніше сказати, чи дитина сама хоче займатися музикою, а ви їй в цьому хочете допомогти і приводите в музичну школу. 

Кого легше навчити співати й грати — дорослу свідому людину чи малу дитину? 

Чим раніше починаєш, тим кращим може бути результат. В принципі це стосується не тільки музики, а й будь-якої професії. До музики й співу має бути хист, талант, який визначає педагог в музичній школі. 

А щодо віку, то є випадки, коли люди починали займатися музикою вже дорослими й досягали якихось фантастичних вершин. Лучано Паваротті, знаєте? Це кейс людини, яка професійно стартувала в музиці доволі пізно. Більшість моїх знайомих-музикантів займаються музикою з дитинства. Я виріс в середовищі, де всі грали кожен день.

Лучано Паваротті (1935-2007) — видатний італійський оперний тенор, один із найвеличніших голосів XX століття. Відомий завдяки неперевершеній чистоті звучання голосу, особливо в найвищому регістрі, що принесло йому прізвисько «Король високих сі» . Паваротті здобув світову славу не лише в опері, але й як учасник легендарного тріо «Три тенори» (разом із Пласідо Домінґо й Хосе Каррерасом), чий виступ на Чемпіонаті світу з футболу 1990 року мав грандіозний успіх . Лучано Паваротті почав займатися співом професійно у 19 років, хоча музика була частиною його життя ще з дитинства.

Ой, який хороший пацан, давайте його в музичну школу

В одному з інтерв’ю ви розповідали, що ваші батьки не пов’язані з музикою. То як ви опинилися в музичній школі? Хто вас туди привів? 

Все почалося ще в селі, з якого я родом. Співав собі просто щось, коли був малий. Потім були різні сільські свята в клубі, де також співав. А потім раптом «ой, який хороший пацан, давайте його в музичну школу!». Так я в 6 років й потрапив в районну Миронівську музичну школу, паралельно з першим класом загальної школи. В 9 років я вже вчився в музичній школі у Києві. 

То ви щоразу з села їздили в Київ в музичну школу?

Ні, я переїхав жити в Київ. Це школа-інтернат. Є спортивні школи-інтернати, а є музичні. В дев'ять років поїхав від мами-тата і жив «на вільних хлібах».

Як батьки сприйняли ваше захоплення музикою і факт, що таку малу дитину треба було відпустити навчатися в інше місто? 

Нормально. Я взагалі впевнений, що вони зробили правильно, віддавши мене в цю школу. Знаєте, як не крути, моє село — за 100 кілометрів від Києва. Це навіть сьогодні, у 2025 році, далеко їздити, а на початку 2000-х було ще важче з доїздом. 

На яких інструментах граєте, крім фортепіано? 

Я граю на фортепіано, все. Це єдиний мій інструмент. Три акорди на гітарі можу зіграти, але фортепіано — це той інструмент, за яким я себе вільно почуваю. 

Цікаве з теми:

Міфи про здоров’я дитини від 0 до 14 років

Безліч міфів про дитячі хвороби сформувалися задовго до розвитку доказової медицини, а потім стали передаватися від покоління до покоління.

Перехідний вік: що відбувається з дитиною та як поводитися батькам?

Перехідний вік — період у житті людини між дитинством і зрілістю. Перехідний період у підлітків є унікальним етапом розвитку та значних фізичних, емоційних, психологічних змін.

2

Кожен професійний музикант любить переконувати, що його інструмент найскладніший

«Ой, який хороший пацан, давайте його в музичну школу!» — Вадим Яценко, диригент хору «Гомін», про слух, талант та як батькам підтримати інтерес дитини до інструменту

Кажуть, що деякі інструменти, наприклад, скрипка, дуже складні. Це справді так? Є музичні інструменти, які легше чи складніше опанувати?

Думаю, якщо дитина починає вчитися змалку, то, в принципі, будь-який інструмент їй дається приблизно однаково, бо вона швидко все схоплює. Бачу це по своєму синові. Йому зараз 6 років, і ми з дружиною віддали його у Львові в таку саму школу-інтернат, в якій і я навчався в Києві. 

На якому інструменті грає ваш син?

Ми віддали його на фортепіано і розуміємо, що навчання позитивно впливатиме на нього. Плануємо, що він провчиться до 4 класу. Точно знаємо, що якщо він закінчить цю початкову школу, то гратиме на фортепіано досить пристойно. А далі нехай сам вирішує потрібна йому музика, чи ні. В будь-якому випадку спеціалізована початкова музична освіта не завадить. 

Скільки часу треба грати на інструменті щодня?

Щоб професійно грати, треба докладати зусиль, віддаватися. Були в моїй школі такі хлопці і дівчата, в основному піаністи, скрипалі, які грали по 8 годин щодня — це справді серйозно. Вони віддавали себе музиці повністю. Є люди, які по 5-8 годин віддають інструменту, а є люди, які цього не роблять. 

Все, чим займається дитина, має приносити їй задоволення: якщо це не так — то навіщо тоді?

Ви з дружиною — лояльні батьки: не плануєте заставляти, скільки дитина хоче, стільки нехай і займається музикою. Яке на цьому етапі головне завдання батьків?

Головне — не відбити дитині охоту. Синові зараз 6, він закінчив перший клас, сам зараз підходить до інструменту, сідає, щось собі грає. Йому подобається. В нього є талант, він розуміє, відчуває, як має бути. А якщо ми будемо його змушувати, силувати, що з цього вийде?

Професійно займатися музикою дитина може захотіти вже в більш свідомому віці. В перехідному віці, можливо, й виникнуть якісь моменти, коли треба буде змушувати. Але зараз заняття мають бути задля задоволення. 

Музична освіта — чудовий досвід, навіть якщо людина потім перемикається на щось інше

Часто можна почути від дітей щось на кшталт «ходжу в музичну школу, тому що мені тато сказав». Або батьки малих музикантів кажуть: «поки ти мені свідоцтва про закінчення школи не принесеш, я тобі не дозволю кинути інструмент». 

Якби ось зараз, мені шестирічний син сказав, що йому дуже не подобається музична школа, або я б помітив, що він просто страждає, то перевів би його в іншу школу. Але поки що все нормально: в нього там є вже друзі, йому подобається щось собі грати, показувати всім, чого навчився. Поки все добре — це вже гарно.

Як ви думаєте, чому діти «зливаються» з музичних шкіл, кидають на половині дороги? Їм перестає подобатися? Або є конфлікти з викладачами чи надмірний тиск батьків? 

Ви зараз озвучили різні ситуації, чому так стається насправді. Знаєте, немає однієї універсальної відповіді: у всіх по-різному. Крім того, суспільство не особливо розуміє таку професію як музикант. Коли був малий і приїжджав в село, то мене питали: ну що там, вже артист? 

Якщо батьки-музиканти і дитина йде в музику, це одне питання. А є батьки, далекі від музики, які просто дали свою дитину в музичну школу, щоб вона отримала якусь музичну освіту. В певний момент вони задумуються: а що це взагалі за професія, навіщо вона дитині треба? Або інкаше: ой, то ж треба вставати зранку, їхати кудись з дитиною, а мені вже лінь. 

Якщо мій малий провчиться чотири роки, і потім скаже, що не хоче, то супер, це не стане проблемою. Він знатиме нотну грамоту, щось вмітиме, зможе зіграти. Не кожен може і повинен бути музикантом, витрачаючи повністю своє життя на це.

Цікаве з теми:

Як підготувати дитину до школи після літніх канікул?

Для дітей літо — це маленьке життя, наповнене враженнями та емоціями. І, звісно, їм може бути важко перелаштуватися на новий режим. 

Як підвищити імунітет дитині?

Імунітет — це сукупність захисних механізмів, спрямованих на боротьбу з чужорідними об'єктами (наприклад, мікроорганізмами та токсинами) в організмі людини.

3

Страх сцени та публіки минає з досвідом

«Ой, який хороший пацан, давайте його в музичну школу!» — Вадим Яценко, диригент хору «Гомін», про слух, талант та як батькам підтримати інтерес дитини до інструменту

Вадиме, якось читала, що Квітка Цісик мала страх сцени, і тому була студійною співачкою. Що робити, якщо в дитини чи в дорослого справді є страх публічних виступів? 

Виступ на сцені — це вихід із зони комфорту. Для того, щоб перебороти себе, потрібно зростати, практикуватися. Якщо говорити про страх сцени загалом, то він минає з досвідом. Це абсолютно правда — даю вам мільйон відсотків. 

Квітка Цісик (1953-1998) — американська співачка українського походження, відома рідкісним тембром голосу — колоратурним сопрано. Виконувала оперу, джаз, поп, український фольклор і рекламні джингли. Її альбоми українських пісень, записані власними коштами та з великою любов’ю до своєї землі, стали символом культурної спадщини діаспори й проникли в Україну навіть попри радянську цензуру.

Коли ти малий, буває складно. В дитинстві, коли я ще багато співав, була одна пісня, яку виконував на районних святах, конкурсах. В одному й тому ж самому місці пісні мені завжди дуже сильно хотілося ковтнути слюну. Але це було абсолютно неможливо, бо саме в цьому місці було багато нот, тексту. 

Пам’ятаю, як налаштовував себе: от зараз вийду, співатиму і просто не думатиму, що мені треба ковтнути. Вийшов на сцену, співаю і в той момент, коли хотілося ковтнути, я жорстко закашлявся. Я пів куплету простояв і нічого взагалі не співав! Але наступного разу мені вдалося і з цього часу все минуло. Ще пам’ятаю, в дитинстві, коли співав, постійно смикав піджак.

Заспокоювались?

Так, це мене заспокоювало. Колись смикав піджак, а зараз під час співу можу просто тримати руки в кишенях. Чим більше досвіду, тим краще. 

Минулого року ми з дружиною Настею і колективом Rock Symphony Orchestra їздили в тур майже на місяць. В нас були зали по 10-15 тисяч людей! В Кракові, в Парижі величезний зал був.

Був такий момент: усі музиканти оркестру вже сидять на сцені, і останнім виходжу я — диригент. Чую людський гул у залі й розумію, що зараз 10 тисяч людей стежитимуть за нами, а мені треба керувати оркестром. Але паніки нуль: я просто виходжу і працюю, так як інші люди йдуть на роботу. Наприклад, бухгалтер ж не нервує, що йому треба буде рахувати, а просто працює. 

Як батькам реагувати на страх дитини виступати на сцені?

Батькам важливо підтримувати дітей, казати, що все нормально. Але є родичі, які нагнітають ситуацію словами «ой, чому друге місце, а не перше?». Це біда. Завдання батьків — не відбити бажання у дитини. З усім іншим дитина дасть собі раду сама — вона має пройти свій шлях. 

Є якісь техніки, які допомагають подолати страх виступів та сцени?

Є, звичайно. Але конкретні техніки не підкажу, бо сам їх не використовую і вважаю, що їх повинні навчати спеціалісти. 

Чим краще ви доглядаєте за своїм голосом, тим довше зможеш співати

Ви співаєте, даєте багато інтерв'ю. Як бережете свій голос? Є якісь лайфхаки, як «не посадити» голосові зв'язки, не захрипнути? 

Чесно? Не знаю. Я взагалі не вокаліст і не співаю багато років. 

Але ви керуєте хором, у вас є хористи. Ви їм не кажете, щоб вони не прочищали горло покашлюванням, кахиканням? Чула, що це не дуже корисно перед співом.

Не можна переспівувати — це знаю точно. Піаніст чи скрипаль можуть переграти руку, а вокаліст може переспівати. Це як надто довго гантелю тягати. 

Зараз ми поїдемо в тур — з 1 серпня по 24 вересня матимемо 48 концертів. Це серйозне навантаження на голосові апарати хористів. Голос — основний інструмент вокаліста і за ним потрібно стежити: чим краще ти доглядаєш за голосом, тим довше зможеш співати. В співі має бути режим, графік занять. Наприклад, мій хор має тригодинні репетиції на день, але люди не співають весь цей час.

Що можна пити після співу?

Коли людина багато співає, у неї нагрівається або й перегрівається голосовий апарат. Тому не можна пити холодне, газовану воду. Краще пити просту воду кімнатної температури, негарячі чаї — гарячі напої можуть подразнити горло і голосові зв’язки. У кожного професійного вокаліста є свої секрети, якісь таблетки спеціальні. Вокалісти, особливо оперні, після переспівування практикують заливки на голосові зв’язки, які робить лікар — фоніатр. Детальніше не розповім, бо не робив, але кажуть, що процедура не дуже приємна.

Цікаве з теми:

Як позбутися ларингіту та повернути голос?

Дослідження показують, що у більшості дорослих людей гострий ларингіт розвивається один раз на два-три роки, хронічний — виникає хоча б раз за життя кожної п'ятої людини у світі.

Як зрозуміти, що у дитини депресія?

У дітей, як і у дорослих, може розвинутися депресія — психічний розлад, для якого характерний пригнічений настрій та нездатність отримувати радість і задоволення.

Сексуальні загрози онлайн: як захистити дитину в Інтернеті?

Засновниця інформаційно-освітньої громадської організації #stop_sexтинг Анастасія Дьякова розповідає про сексуальні ризики, які можуть загрожувати дітям в Інтернеті, як їх вчасно розпізнати, що з ними робити та як їх попередити.

4

В Україні музична освіта доступна дітям змалечку — цим треба користати

«Ой, який хороший пацан, давайте його в музичну школу!» — Вадим Яценко, диригент хору «Гомін», про слух, талант та як батькам підтримати інтерес дитини до інструменту

Наскільки я знаю, набір до музичної школи зазвичай відбувається кінцем травня або початком червня. Чи можна звернутися на початку навчального року, якщо дитина надумала вивчати музику?

Не запізно, знаю це з власного досвіду — минулого року ми з дружиною також надумали за десятирічну музичну школу в останній момент. Сьогодні така ситуація, що в музичних школах недобір.

Я вважаю, що в Україні непогана музична освіта — безкоштовна, з малого віку, є гарні викладачі. Нещодавно одна жінка мені розповідала, що їй не вдалося влаштувати дитину в музичну школу в Німеччині через бюрократію, черги, вартість навчання. В Україні інакша ситуація — музична освіта в нас доступна дітям, і цим треба користати. 

Всі фото з особистого архіву хору «Гомін»

Цікаве з теми:

Як покращити пам'ять і концентрацію уваги?

Проблеми з пам'яттю та концентрацією уваги можуть відчувати як діти, так і дорослі. Погіршують здібності запам'ятовувати та зосереджуватися високий рівень стресу, травми, захворювання та вікові зміни.

Рейтинг статті:
5 з 5 (3 голоси)
Оцініть статтю:
«Ой, який хороший пацан, давайте його в музичну школу!» — Вадим Яценко, диригент хору «Гомін», про слух, талант та як батькам підтримати інтерес дитини до інструменту
Авторка та редакторка інформаційних статей про здоров’я, красу, догляд за дітьми, здорове харчування.

Схожі статті:

Коментарі

Записатись на прийом
Заповніть форму, і ми зв'яжемося з Вами у найближчий час
Натискаючи на кнопку Відправити Ви даєте згоду на обробку даних, та погоджуєтеся з умовами угоди
Перевищено ліміт запитів. Спробуйте через 5 хв.