«Ой, який хороший пацан, давайте його в музичну школу!» — Вадим Яценко, диригент хору «Гомін», про слух, талант та як батькам підтримати інтерес дитини до інструменту
Читати:
10 хв
|
Створено: 9 липня 2025
|
Оновлено: 15 липня 2025
|
1756
Авторка та редакторка інформаційних статей про здоров’я, красу, догляд за дітьми, здорове харчування.
Квитки на концерти хору «Гомін» у містах України розкуповують миттєво — у залах повний SOLD OUT на найближчі кілька місяців. Незважаючи на щільний графік виступів, Вадим Яценко знайшов час поспілкуватися з редакцією «Блогу ОН Клінік» про талант, спів і те, як зробити так, щоб дитина сідала за інструмент із цікавості, а не з примусу.
В цьому дайджесті читайте велике інтерв’ю Вадима Яценка
Вадим Яценко (нар. 19 квітня 1994 року, с. Потік, Київська обл.) — український хормейстер, диригент, співак-бас та хормейстер Львівської національної опери, художній керівник муніципального хору «Гомін» . :
1. Навчити співати можна кожну людину — варіанти є для всіх
2. Кожен професійний музикант любить переконувати, що його інструмент найскладніший
3. Страх сцени та публіки минає з досвідом
4. В Україні музична освіта доступна дітям змалечку — цим треба користати
1
Навчити співати можна кожну людину — варіанти є для всіх
Вадиме, чи кожну людину можна навчити співати?
Я думаю, що навчити можна, але не факт, що буде гарно виходити. Бо спів залежить не тільки від гарного чи негарного голосу: також треба відштовхуватись від наявності в людини музичного слуху. Розкажу вам історію про свого двоюрідного брата. Коли ми в дитинстві співали, то всі казали: «Вадим співає, має слух, а в тебе голос красивіший, але слуху зовсім немає».
Але, знову ж таки, все можна натренувати. От, наприклад, я зараз сяду біля фортепіано, і зіграю певну ноту раз, потім вп'яте, вдесяте, вдвадцяте. Людина її почула? Можна пробувати щось робити.
Тобто музичний слух — це здатність відтворити якусь певну ноту, правильно?
Музичний слух — це здатність почути і відтворити ноту на конкретній звуковисоті. Наприклад, якщо ми візьмемо ряд певних нот, то кожна з них матиме свою висоту звуку і її треба вміти відтворити.
Абсолютний слух — це здатність розпізнавати й відтворювати будь-який музичний тон, чуючи його вперше та без жодних зовнішніх орієнтирів або порівняння з іншою нотою. Людина з абсолютним слухом може відтворити ноту «з голови», без допомоги звукового еталону.
А як дізнатися, чи є в дитини музичний слух, якщо я сама не маю музичної освіти? Я можу без спеціальних знань перевірити, чи є в дитини здібності до музики?
Насправді перевірити наявність музичного слуху абсолютно просто. Якщо ви чуєте, що дитина співає мелодію, і впізнаєте в ній знайому пісню, то у неї є музичний слух. Повернімося до історії мого двоюрідного брата: він не міг відтворити мелодію, хоча голос мав дуже красивий.
Професійно музичний слух перевіряють, коли дитина вперше приходить в музичну школу. Вчитель грає якусь простеньку мелодію з трьох нот і просить повторити на слух. Або плескає в долоні і дитина має спробувати відтворити ритм.
Все залежить від того, чи ви хочете, щоб ваша дитина займалася. Або навіть правильніше сказати, чи дитина сама хоче займатися музикою, а ви їй в цьому хочете допомогти і приводите в музичну школу.
Кого легше навчити співати й грати — дорослу свідому людину чи малу дитину?
Чим раніше починаєш, тим кращим може бути результат. В принципі це стосується не тільки музики, а й будь-якої професії. До музики й співу має бути хист, талант, який визначає педагог в музичній школі.
А щодо віку, то є випадки, коли люди починали займатися музикою вже дорослими й досягали якихось фантастичних вершин. Лучано Паваротті, знаєте? Це кейс людини, яка професійно стартувала в музиці доволі пізно. Більшість моїх знайомих-музикантів займаються музикою з дитинства. Я виріс в середовищі, де всі грали кожен день.
Лучано Паваротті (1935-2007) — видатний італійський оперний тенор, один із найвеличніших голосів XX століття. Відомий завдяки неперевершеній чистоті звучання голосу, особливо в найвищому регістрі, що принесло йому прізвисько «Король високих сі» . Паваротті здобув світову славу не лише в опері, але й як учасник легендарного тріо «Три тенори» (разом із Пласідо Домінґо й Хосе Каррерасом), чий виступ на Чемпіонаті світу з футболу 1990 року мав грандіозний успіх . Лучано Паваротті почав займатися співом професійно у 19 років, хоча музика була частиною його життя ще з дитинства.
Ой, який хороший пацан, давайте його в музичну школу
В одному з інтерв’ю ви розповідали, що ваші батьки не пов’язані з музикою. То як ви опинилися в музичній школі? Хто вас туди привів?
Все почалося ще в селі, з якого я родом. Співав собі просто щось, коли був малий. Потім були різні сільські свята в клубі, де також співав. А потім раптом «ой, який хороший пацан, давайте його в музичну школу!». Так я в 6 років й потрапив в районну Миронівську музичну школу, паралельно з першим класом загальної школи. В 9 років я вже вчився в музичній школі у Києві.
То ви щоразу з села їздили в Київ в музичну школу?
Ні, я переїхав жити в Київ. Це школа-інтернат. Є спортивні школи-інтернати, а є музичні. В дев'ять років поїхав від мами-тата і жив «на вільних хлібах».
Як батьки сприйняли ваше захоплення музикою і факт, що таку малу дитину треба було відпустити навчатися в інше місто?
Нормально. Я взагалі впевнений, що вони зробили правильно, віддавши мене в цю школу. Знаєте, як не крути, моє село — за 100 кілометрів від Києва. Це навіть сьогодні, у 2025 році, далеко їздити, а на початку 2000-х було ще важче з доїздом.
На яких інструментах граєте, крім фортепіано?
Я граю на фортепіано, все. Це єдиний мій інструмент. Три акорди на гітарі можу зіграти, але фортепіано — це той інструмент, за яким я себе вільно почуваю.
Перехідний вік — період у житті людини між дитинством і зрілістю. Перехідний період у підлітків є унікальним етапом розвитку та значних фізичних, емоційних, психологічних змін.
2
Кожен професійний музикант любить переконувати, що його інструмент найскладніший
Кажуть, що деякі інструменти, наприклад, скрипка, дуже складні. Це справді так? Є музичні інструменти, які легше чи складніше опанувати?
Думаю, якщо дитина починає вчитися змалку, то, в принципі, будь-який інструмент їй дається приблизно однаково, бо вона швидко все схоплює. Бачу це по своєму синові. Йому зараз 6 років, і ми з дружиною віддали його у Львові в таку саму школу-інтернат, в якій і я навчався в Києві.
На якому інструменті грає ваш син?
Ми віддали його на фортепіано і розуміємо, що навчання позитивно впливатиме на нього. Плануємо, що він провчиться до 4 класу. Точно знаємо, що якщо він закінчить цю початкову школу, то гратиме на фортепіано досить пристойно. А далі нехай сам вирішує потрібна йому музика, чи ні. В будь-якому випадку спеціалізована початкова музична освіта не завадить.
Скільки часу треба грати на інструменті щодня?
Щоб професійно грати, треба докладати зусиль, віддаватися. Були в моїй школі такі хлопці і дівчата, в основному піаністи, скрипалі, які грали по 8 годин щодня — це справді серйозно. Вони віддавали себе музиці повністю. Є люди, які по 5-8 годин віддають інструменту, а є люди, які цього не роблять.
Все, чим займається дитина, має приносити їй задоволення: якщо це не так — то навіщо тоді?
Ви з дружиною — лояльні батьки: не плануєте заставляти, скільки дитина хоче, стільки нехай і займається музикою. Яке на цьому етапі головне завдання батьків?
Головне — не відбити дитині охоту. Синові зараз 6, він закінчив перший клас, сам зараз підходить до інструменту, сідає, щось собі грає. Йому подобається. В нього є талант, він розуміє, відчуває, як має бути. А якщо ми будемо його змушувати, силувати, що з цього вийде?
Професійно займатися музикою дитина може захотіти вже в більш свідомому віці. В перехідному віці, можливо, й виникнуть якісь моменти, коли треба буде змушувати. Але зараз заняття мають бути задля задоволення.
Музична освіта — чудовий досвід, навіть якщо людина потім перемикається на щось інше
Часто можна почути від дітей щось на кшталт «ходжу в музичну школу, тому що мені тато сказав». Або батьки малих музикантів кажуть: «поки ти мені свідоцтва про закінчення школи не принесеш, я тобі не дозволю кинути інструмент».
Якби ось зараз, мені шестирічний син сказав, що йому дуже не подобається музична школа, або я б помітив, що він просто страждає, то перевів би його в іншу школу. Але поки що все нормально: в нього там є вже друзі, йому подобається щось собі грати, показувати всім, чого навчився. Поки все добре — це вже гарно.
Як ви думаєте, чому діти «зливаються» з музичних шкіл, кидають на половині дороги? Їм перестає подобатися? Або є конфлікти з викладачами чи надмірний тиск батьків?
Ви зараз озвучили різні ситуації, чому так стається насправді. Знаєте, немає однієї універсальної відповіді: у всіх по-різному. Крім того, суспільство не особливо розуміє таку професію як музикант. Коли був малий і приїжджав в село, то мене питали: ну що там, вже артист?
Якщо батьки-музиканти і дитина йде в музику, це одне питання. А є батьки, далекі від музики, які просто дали свою дитину в музичну школу, щоб вона отримала якусь музичну освіту. В певний момент вони задумуються: а що це взагалі за професія, навіщо вона дитині треба? Або інкаше: ой, то ж треба вставати зранку, їхати кудись з дитиною, а мені вже лінь.
Якщо мій малий провчиться чотири роки, і потім скаже, що не хоче, то супер, це не стане проблемою. Він знатиме нотну грамоту, щось вмітиме, зможе зіграти. Не кожен може і повинен бути музикантом, витрачаючи повністю своє життя на це.
Імунітет — це сукупність захисних механізмів, спрямованих на боротьбу з чужорідними об'єктами (наприклад, мікроорганізмами та токсинами) в організмі людини.
3
Страх сцени та публіки минає з досвідом
Вадиме, якось читала, що Квітка Цісик мала страх сцени, і тому була студійною співачкою. Що робити, якщо в дитини чи в дорослого справді є страх публічних виступів?
Виступ на сцені — це вихід із зони комфорту. Для того, щоб перебороти себе, потрібно зростати, практикуватися. Якщо говорити про страх сцени загалом, то він минає з досвідом. Це абсолютно правда — даю вам мільйон відсотків.
Квітка Цісик (1953-1998) — американська співачка українського походження, відома рідкісним тембром голосу — колоратурним сопрано. Виконувала оперу, джаз, поп, український фольклор і рекламні джингли. Її альбоми українських пісень, записані власними коштами та з великою любов’ю до своєї землі, стали символом культурної спадщини діаспори й проникли в Україну навіть попри радянську цензуру.
Коли ти малий, буває складно. В дитинстві, коли я ще багато співав, була одна пісня, яку виконував на районних святах, конкурсах. В одному й тому ж самому місці пісні мені завжди дуже сильно хотілося ковтнути слюну. Але це було абсолютно неможливо, бо саме в цьому місці було багато нот, тексту.
Пам’ятаю, як налаштовував себе: от зараз вийду, співатиму і просто не думатиму, що мені треба ковтнути. Вийшов на сцену, співаю і в той момент, коли хотілося ковтнути, я жорстко закашлявся. Я пів куплету простояв і нічого взагалі не співав! Але наступного разу мені вдалося і з цього часу все минуло. Ще пам’ятаю, в дитинстві, коли співав, постійно смикав піджак.
Заспокоювались?
Так, це мене заспокоювало. Колись смикав піджак, а зараз під час співу можу просто тримати руки в кишенях. Чим більше досвіду, тим краще.
Минулого року ми з дружиною Настею і колективом Rock Symphony Orchestra їздили в тур майже на місяць. В нас були зали по 10-15 тисяч людей! В Кракові, в Парижі величезний зал був.
Був такий момент: усі музиканти оркестру вже сидять на сцені, і останнім виходжу я — диригент. Чую людський гул у залі й розумію, що зараз 10 тисяч людей стежитимуть за нами, а мені треба керувати оркестром. Але паніки нуль: я просто виходжу і працюю, так як інші люди йдуть на роботу. Наприклад, бухгалтер ж не нервує, що йому треба буде рахувати, а просто працює.
Як батькам реагувати на страх дитини виступати на сцені?
Батькам важливо підтримувати дітей, казати, що все нормально. Але є родичі, які нагнітають ситуацію словами «ой, чому друге місце, а не перше?». Це біда. Завдання батьків — не відбити бажання у дитини. З усім іншим дитина дасть собі раду сама — вона має пройти свій шлях.
Є якісь техніки, які допомагають подолати страх виступів та сцени?
Є, звичайно. Але конкретні техніки не підкажу, бо сам їх не використовую і вважаю, що їх повинні навчати спеціалісти.
Чим краще ви доглядаєте за своїм голосом, тим довше зможеш співати
Ви співаєте, даєте багато інтерв'ю. Як бережете свій голос? Є якісь лайфхаки, як «не посадити» голосові зв'язки, не захрипнути?
Чесно? Не знаю. Я взагалі не вокаліст і не співаю багато років.
Але ви керуєте хором, у вас є хористи. Ви їм не кажете, щоб вони не прочищали горло покашлюванням, кахиканням? Чула, що це не дуже корисно перед співом.
Не можна переспівувати — це знаю точно. Піаніст чи скрипаль можуть переграти руку, а вокаліст може переспівати. Це як надто довго гантелю тягати.
Зараз ми поїдемо в тур — з 1 серпня по 24 вересня матимемо 48 концертів. Це серйозне навантаження на голосові апарати хористів. Голос — основний інструмент вокаліста і за ним потрібно стежити: чим краще ти доглядаєш за голосом, тим довше зможеш співати. В співі має бути режим, графік занять. Наприклад, мій хор має тригодинні репетиції на день, але люди не співають весь цей час.
Що можна пити після співу?
Коли людина багато співає, у неї нагрівається або й перегрівається голосовий апарат. Тому не можна пити холодне, газовану воду. Краще пити просту воду кімнатної температури, негарячі чаї — гарячі напої можуть подразнити горло і голосові зв’язки. У кожного професійного вокаліста є свої секрети, якісь таблетки спеціальні. Вокалісти, особливо оперні, після переспівування практикують заливки на голосові зв’язки, які робить лікар — фоніатр. Детальніше не розповім, бо не робив, але кажуть, що процедура не дуже приємна.
Дослідження показують, що у більшості дорослих людей гострий ларингіт розвивається один раз на два-три роки, хронічний — виникає хоча б раз за життя кожної п'ятої людини у світі.
У дітей, як і у дорослих, може розвинутися депресія — психічний розлад, для якого характерний пригнічений настрій та нездатність отримувати радість і задоволення.
Засновниця інформаційно-освітньої громадської організації #stop_sexтинг Анастасія Дьякова розповідає про сексуальні ризики, які можуть загрожувати дітям в Інтернеті, як їх вчасно розпізнати, що з ними робити та як їх попередити.
4
В Україні музична освіта доступна дітям змалечку — цим треба користати
Наскільки я знаю, набір до музичної школи зазвичай відбувається кінцем травня або початком червня. Чи можна звернутися на початку навчального року, якщо дитина надумала вивчати музику?
Не запізно, знаю це з власного досвіду — минулого року ми з дружиною також надумали за десятирічну музичну школу в останній момент. Сьогодні така ситуація, що в музичних школах недобір.
Я вважаю, що в Україні непогана музична освіта — безкоштовна, з малого віку, є гарні викладачі. Нещодавно одна жінка мені розповідала, що їй не вдалося влаштувати дитину в музичну школу в Німеччині через бюрократію, черги, вартість навчання. В Україні інакша ситуація — музична освіта в нас доступна дітям, і цим треба користати.
Проблеми з пам'яттю та концентрацією уваги можуть відчувати як діти, так і дорослі. Погіршують здібності запам'ятовувати та зосереджуватися високий рівень стресу, травми, захворювання та вікові зміни.